Rok 2020 byl pro odvětví e-commerce rokem výjimečným. Pandemie COVID-19 měla obrovský dopad na nákupní zvyky Poláků a změnila prostředí online maloobchodu. V tomto článku se podíváme na to, jak pandemie ovlivnila trh e-commerce v roce 2020, jaké trendy se v tomto odvětví objevily a jaké jsou prognózy do budoucna.
Změny nákupních zvyklostí
Pandemie způsobila, že mnoho lidí začalo používat online nakupování jako alternativu ke stacionárním obchodům. V březnu 2020, kdy byly obchody dočasně uzavřeny a lidé byli nuceni zůstat doma, deklarovalo nakupování online až 73 % respondentů – o 27 % více než před pandemií. Nárůst online prodeje vyplynul z potřeby bezpečného nakupování a doručení zboží přímo k vám domů.
Po otevření nákupních center v prosinci 2020 však online prodeje mírně poklesly. Podíl e-commerce na maloobchodních tržbách se snížil z 11,4 % v listopadu 2020 na 9,1 % v prosinci, kdy byla otevřena většina obchodních center. Není však jasné, zda je to důsledek nákupních preferencí nebo únavy po uzamčení.
Podle studie provedené SW Research by polovina respondentů doporučila nakupování potravin přes internet svým blízkým. Jako hlavní výhody online nakupování respondenti uvádějí úsporu času, snadnost provádění velkých nákupů a bezpečnost. I po zrušení hygienických omezení se 90 % online kupujících nehodlá vzdát tohoto nákupního kanálu.
Zvýšení prodeje v e-shopu
Navzdory poklesu podílu e-commerce na maloobchodních tržbách v prosinci 2020 byl celý rok 2020 pro odvětví e-commerce rekordní. Podle Santanderovy zprávy byl podíl e-commerce na maloobchodních tržbách v roce 2020 8 %, což znamená obrovský nárůst z 5,5 % během několika týdnů pandemie. Za zmínku stojí, že tempo růstu e-commerce trhu nebylo tak dynamické jako v předchozích letech. Přesto rostoucí podíl online nakupování na maloobchodních tržbách naznačuje dlouhodobé změny spotřebitelských preferencí.
V roce 2020 se v odvětví e-commerce objevilo mnoho trendů. Jedním z nich bylo zvýšení frekvence online nakupování. I přes pokles počtu nákupů v ostatních kategoriích zvýšila frekvenci online nákupů 1/3 Poláků. Dalším trendem byl rostoucí význam prodeje ve vizuálních médiích, jako je Instagram nebo Pinterest. Společnosti začaly vytvářet inspirace a aranžmá produktů, které zákazníky přilákaly k online nakupování. Personalizace nabídky se stala důležitým prvkem i v e-commerce.
Je také důležité poznamenat, že online nakupování potravin se stalo populárním a nadále je celonárodním fenoménem. Stále více lidí oceňuje pohodlí a bezpečnost online nakupování potravin.
Budoucnost odvětví e-commerce
Rok 2020 byl obdobím dynamického růstu pro odvětví elektronického obchodování v Polsku. Pandemie COVID-19 změnila nákupní zvyklosti Poláků a urychlila digitalizaci obchodu. Navzdory poklesu podílu e-commerce na maloobchodních tržbách po otevření nákupních center se online nakupování stalo pro Poláky pohodlnou každodenní realitou. Trendy jako nárůst frekvence online nakupování, rostoucí podíl vizuálních médií a personalizace nabídky předpovídají e-commerce v Polsku slibnou budoucnost. Podle Strategy& analytiků se hodnota trhu elektronického obchodu v Polsku do roku 2027 zvýší o více než 94 miliard PLN. Trendy, jako je rostoucí podíl „digitálních nativních“ generací (Millenials a Generation Z) a konkurence mezi nákupními platformami, budou řídit růst trhu e-commerce.
Pro rozvoj e-commerce bude i nadále důležitá personalizace nabídky, inspirace a uspořádání produktů a využití vizuálních médií. Společnosti by měly přizpůsobit své marketingové strategie měnícím se preferencím spotřebitelů a investovat do inovativních řešení.
Pokud se chcete dozvědět více o budoucnosti e-commerce, klikněte sem !
2 komentářů
Bardzo dobrze napisany artykuł, przejrzysty i bardzo przyjemny do czytania :) Czekam na więcej takich wpisów na waszym blogu w przyszłości.
Odkąd w moim sklepie internetowym wprowadziłem system poziomowania płytek faktycznie lepiej sprzedają się niż w sklepie stacjonarnym. Świetny artykuł ukazujący realia dzisiejszego świata.